7 sebab stretch mark terjadi.



Stretch mark memang sangat sinonim dengan wanita hamil. ada sesetengah tu yang fobia dengan stretch mark ni sebab stretch mark lepas hamil pun masih ada parut. Kalau hari-hari tengok,mau stress jugak.:)

Apa itu stretch mark??

Regangan pada kulit dan terjadinya parut di kulit badan dan biasanya di perut, payudara, lengan, punggung dan paha.
Parut ini pada mulanya merah, pink atau purple dan boleh bertukar kepada warna putih atau kelabu, bergantung kepada warna kulit.
Tidak semua orang mengalami stretch mark. Kebiasaannya, dialami oleh orang yang kekurangan kolagen atau protein dalam badan yang menyebabkan kulitnya lembut dari asal.
Ketika kulit meregang dengan cepat, akibat anggota badan mengembang atau pertambahan berat badan, lapisan tengah kulit akan menipis sehingga lapisan di bawahnya muncul ke permukaan. Keadaan inilah dinamakan stretch mark.

Faktor terjadi stretch mark.

1. Kehamilan
Biasanya terjadi ketika usia kandungan 4-5 bulan. Rasa gatal dan bila digaru parut akan lebih kelihatan. Seeloknya, ibu hamil kawal diri dari menggaru.

2. Obesiti
Pertambahan berat badan secara drastik menyebabkan kulit mengalami peregangan secara tiba- tiba dan menggalakan terjadinya tretch mark ini.

3. Penggunaan steroid
Steroid ini kebanyakkan digunakan untuk perawatan alergi, asthma dan arthritis. Steroid ini berfungsi untuk menjaga keseimbangan hormon yang mengatur metabolisme dan ketahanan tubuh badan,

4. Makanan berkolestrol tinggi
Faktor penyumbang ke arah obesiti.

5. Rokok dan alkohol
Kandungan rokok mnengurangkan kadar kolagen dn protein dalam tubuh kita.

6. Kekurangan vitamin ACE
Banyakkan makanan dan minuman yang mengandungi vitamin ACE untuk pencegahan timbulnya stretch mark ini.



7. Pemakaian baju ketat
Pakaian yang terlalu ketat akan membuatkan kulit menjadi trauma tambahan bila kulit kering,

Cara menghapus stretch mark!!

RISAU DENGAN STRETCHMARK!! InsyaAllah info ni bole membantu  untuk lebih mudah HAPUSKAN STRETCHMARK. 😁

Ada 5 cara untuk elakkan Stretchmark pada perut & paha :

1- Banyakkan minum air masak supaya dapat melembabkan kulit dan mengelakkan regangan pada kulit.

2- Pengambilan Vitamin C yang cukup mampu menghasilkan kolagen untuk menghalang kerosakan kulit akibat radikal bebas.

3- Rawatan menggunakan minyak Zaitun, minyak Vitamin E, Essential Oil, dan castor oil membantu memperbaiki elastisiti kulit & seterusnya mengelakkan berlakunya regangan ( stretchmark )  pada kulit.

4- Pengambilan gelatin atau kolagen sangat penting untuk mengekalkan elastisiti kulit dan seterusnya mengelakkan berlakunya regangan pada kulit.

5- Selalu bersenam untuk meningkatkan elastisiti atau daya regangan kulit kita. So, bila selalu bersenam, kulit badan kita mampu meregang tanpa ada stretchmark.

Tapi yang sudah ada stretchmark tu jangan risau, ada cara lain yang lebih berkesan dengan cepat & selamat  iaitu dengan konsisten pengambilan ESP, VITAMIN C & COLLAGEN POWDER.




Sedang elok la bulan ni ada promosi collagen powder ni.kalau ada yang berminat boleh hubungi akak Ji di 012 6982726. konsultasi percuma akan diberikan sepanjang penganbilan vitamin ni. :)

Nota penting : walaupun cuma suami kita yang tengok perut kita tu tapi malu juga kan kalau kita tak jaga badan kita macam masa kita jadi anak dara dulu.ngehngehngeh

Rugi nya la kalau badan kita di sia-siakan macam tu saja.
" HORMATI DIRI KITA WANITA YANG BEKERJA KERAS DEMI KELUARGA dan DIRI SENDIRI "


0 comments:

Blog archive

Followers