PRODUK HILANGKAN SAKIT KEPALA




Assalamualaikum dan salam sejahtera.selamat pagi yang dingin harini.

Adoi la,sepanjang malam ni kepala asyik sakit je.taktau la apa pasai kan.akak Ji ni time-time kerja melambak,masa tu la sait kepala nak mai. macam akak Ji selalu sakit kepala ni sebelah je.selalunya sakit belah kanan.rasa macam ada batu kat dalam otak.hamboih..over akak Ji punya imagination.
Tapi serius tau.sakit sangat,rasa nak buang kepala ke tepi dulu.dah ok nanti,pasang semula.haha.akak Ji takde migrain cuma sakit kepala biasa je.migrain tu tahap teruk dah.ni sakit kepala biasa tapi agak heavy jugak la.
Mesti ada yang macam kak Ji kan..akak Ji nak bongkar laa kisah sakit kepala ni harini.mesti ramai tertanya-tanya kenapa boleh sakit kepala dan macammana nak buat kalau kerap sangat sakit kepala.ok meh follow akak rapat-rapat.
APA ITU SAKIT KEPALA?
Rasa sakit yang muncul di bahagian sekitar kepala. Sebahagian besar sakit kepala yang terjadi tidak serius. Tapi ada beberapa jenis sakit kepala yang memerlukan perawatan lanjut. Kalau dibiarkan berlarutan, boleh membahayakan nyawa kita.
Sakit kepala tidak memiliki tempoh waktu tertentu, boleh jadi kurang dari sejam atau boleh jadi beberapa hari. Sakit kepala ni muncul secara tiba-tiba atau perlahan-lahan.Ada juga pakar kesihatan berpendapat, sakit kepala berpunca dari makanan yang tidak sihat,tidak segar dan bertoksik, tekanan atau stress, dan ketidakseimbangan hormon.

PUNCA SAKIT KEPALA :

Jom kita kaji kenapa sakit kepala ni:

1. Keletihan

Apabila badan letih, otak pun akan letih. Keletihan adalah salah satu akibat sakit kepala yang paling umum dialami oleh setiap manusia. Namun dapat dihilangkan dengan sendirinya ketika tubuh tidak terasa letih lagi.

2. Kurang minum air masak

Apabila kita tidak minum air masak dengan cukup setiap hari, badan kita  terdehidrat. Keadaan ini akan mempengaruhi kadar pengambilan cecair sekitar pembuluh darah yang mengelilingi kepala yang sepatutnya sangat memerlukan air setiap detik.

3. Pengambilan alkohol berlebihan


Alkohol  mampu menyumbat peredaran darah di kepala  dan menganggu sistem saraf di kepala.


4. Pengambilan kafein yang banyak


Seseorang yang meminum minuman berkafein secara berlebihan sehari akan menyebabkan ketegangan pada saraf dan aliran darah yang menuju ke otak. Kafein yang berlebihan menyebabkan menjadi sakit kepala yang datang tiba tiba.


5. Terlambat makan


Kalau kita lambat makan, maka badan kita akan alami  stress ringan. Jika dibiarkan lama kelamaan akan mempengaruhi keadaan bahagian badan yang lain misalnya perubahan psikologi, menjadi mudah marah dan cepat emosi.


6. Trauma


Trauma akibat kemalangan. Biasanya akan  menyebabkan munculnya sakit kepala secara tiba tiba kerana sedang mengalami masalah yang memerlukan otaknya berfikir lebih lama.


7. Kurang tidur


Kurang tidur boleh menyebabkan saraf dan pembuluh darah menderita kaku, teegang, menyempit dan keletihan. Kurang tidur bermakna kita kurang rehat, sistem badan pun tidak berfungsi dengan baik.

8. Tumor


Ketumbuhan di bahagian kepala.Seeloknya perlu pemeriksaan lanjut.




TIPS MENCEGAH SAKIT KEPALA:

1. Elakkan stress yang melampau. nyahkan stress dengan cara yang betul.

2. Selalu melakukan senaman ringan

3. Kurangkan dan hadkan pengambilan minuman berkafein

4. Makan secara teratur. Pastikan 3 hidangan waktu utama diambil

5. Titik beratkan pengambilan air masak

6. Kerapkan makan ikan yang mengandung vitamin, protein tinggi dan omega 3 serta lemak essensial yang dapat mencegah munculnya serangan migrain dan jenis penyakit kepala lainnya, Misalnya tuna, Salmon atau makarel


HILANGKAN SAKIT KEPALA DENGAN SHAKLEE



1. OSTEMATRIX


Sakit kepala berpunca dari salur darah didalam kepala yang mengembang kemudian mengucup secara mengejut. Di dalam ostematrix mengandungi magnesium yang mustahak membantu mengelak pembuluh darah dikepala menjadi kejang.


Dari kajian yang dijalanakan, magnesium dapat mengurangkan sakit kepala atau dan mengurangkan kekerapan berlaku. 

Ostematrix juga membantu tidur dengan lena dan tenang.akak Ji tiap-tiap malam ostematrix ni sebelum tidur.4 biji setiap hari.memang best dan bangun pagi pun senang uolls.


2. B COMPLEX


Vitamin B-Complex ni dapat menstabilkan hormon dalam badan dan merangsang mood gembira dan baik. ni pun hari-hari akak Ji ambil.akak Ji kena ambil pagi sebelum masuk sekolah. kalau ak makan,stress akak menjadi-jadi sebab akak ni memang cikgu kelas belakang.faham-faham je la kan.:)


Pengambilan b-complex ni menjadikan hormon stabil dan stress dapat dielakkan. Vitamin B2 dan B6 terbukti mampu mengurangkan masalah sakit kepala, mengelak daripada berulang terlalu kerap. 




CARA HUBUNGI AKAK JI:

 012 6982726   :)
FB : Najee Jieto

0 comments:

Blog archive

Followers